Beschik je over een elektrische auto, een laadpaal en zonnepanelen? Dan kun je met eigen opgewekte groene stroom je auto opladen. De energie waarmee je de auto oplaadt kan namelijk van meerdere energiebronnen afkomstig zijn. Op het moment dat je van je zonnepanelen gebruik wilt maken of van een andere eigen energiebron, kan de thuisbatterij een handige toevoeging zijn.
Hier lees je meer over het combineren van de laadpaal met de thuisbatterij. Je leest over de elektrische laadpaal, het opladen met eigen energie, de efficiëntie ervan, bidirectioneel opladen en de elektrische auto’s waarbij het bidirectioneel laden mogelijk is.
De elektrische laadpaal
Met de steeds populairder wordende elektrische auto’s kiezen meer mensen ervoor om thuis een elektrische laadpaal te plaatsen. Daarmee ben je minder afhankelijk van de beschikbaarheid van laadpalen onderweg en kun je rekenen op vaste kosten. In vergelijking met publieke laadpalen is het een stuk voordeliger. Thuis laden is dan ook vaak de meest goedkope manier om de elektrische auto op te laden.
Indien je thuis de elektrische auto op gaat laden, ga je dat wel terugzien in je energierekening. Het opladen van een elektrische auto vraagt enorm veel stroom, waardoor het bedrag dat je maandelijks aan je energieleverancier betaalt ook toe zal nemen. Tenzij je zelf ook energie opwekt. Met stroom uit zonnepanelen of windenergie kun je de toenemende kosten voor de energierekening drukken. Door op een slimme manier je eigen stroom op te wekken én op te slaan ga je zo handig mogelijk met de energie om.
Auto opladen met thuisbatterij
Wat een thuisbatterij makkelijker maakt, is het inzetten van eigen opgewekte energie voor het opladen van je elektrische auto. In het geval dat je dus zonnepanelen hebt en daar energie mee opwekt, kun je dat opslaan op je thuisaccu. Vervolgens kan de opgeslagen energie op ieder moment worden gebruikt voor je laadpaal en dus voor het opladen van je elektrische auto. Zo is je auto nog beter voor het milieu, je rijdt puur op groene energie.
Het is daarnaast prijstechnisch erg gunstig om via de laadpaal en zonnepanelen op te laden. De kosten voor het laden en dus rijden met de elektrische de auto heb je daardoor zelf in de hand, in plaats van dat ze worden bepaald door de energieleverancier. Energieprijzen worden jaarlijks gewijzigd, waardoor enige vastheid fijn kan zijn. Op die manier kun je rekenen op vaste kosten voor het rijden en weet je waar je aan toe bent.
Efficiënt groen opladen
Bij de meeste huishoudens die beschikken over een eigen laadpaal zie je dat de auto vooral in de avond en nacht wordt opgeladen. Dit zijn echter de momenten dat de zon het minst schijnt. Er wordt in de avond en in de nacht dan ook amper energie opgewekt met je zonnepanelen. Hierdoor komt de energie die de laadpaal gebruikt vaak toch nog voort uit het energienet.
Met een thuisbatterij is dat anders. De energie die je overdag opwekt, kan je opslaan in de accu en op een later moment gebruiken. Ga je in de avond je elektrische auto bij de laadpaal opladen? Dan kun je ervoor kiezen om dat met groene stroom uit de thuisbatterij te doen. Op die manier kun je op een efficiënte wijze beter gebruik maken van je groene stroom.
Bidirectioneel laden
Een techniek die je ook tegen kunt komen bij de werking van de thuisaccu in combinatie met de elektrische auto, is het bidirectioneel laden. Dit wordt ook wel een teruglever techniek genoemd. Met een volle accu in je elektrische auto kun je energie terugleveren aan je woning en aan het net. De accu van je auto gebruik je dan als het ware als een thuisaccu.
De accu van een elektrische auto is veel groter dan dat van een thuisaccu. Tot wel 10 keer zo groot. Waar je thuis misschien een batterij van 5 kilowattuur hebt, kan dat bij een elektrische auto 60 zijn. Dat is voor veel gezinnen meer dan genoeg stroom voor een hele week.
Elektrische auto’s en bidirectioneel laden
Het is nog niet bij alle elektrische auto’s mogelijk om bidirectioneel te laden. Slechts enkele modellen kunnen dit uitvoeren. Daarom blijft het voorlopig erg efficiënt om van de thuisbatterij gebruik te maken. Er zit wel toekomst in het bidirectioneel laden. Hiermee wordt je vervoermiddel op een handige manier met je accu gecombineerd en sla je twee vliegen in één klap. Tot nu toe kan dat alleen worden gedaan met een model van Hyundai en Nissan. Andere merken met elektrische auto’s waarbij dit mogelijk is gaan nog volgen.